Warszawa, 25/07/2017
Karmienie piersią w warszawskim metrze.
Pierwsza taka kampania edukacyjna w Polsce.
Czy wiesz, że w mleku matki są komórki macierzyste, a w brzuchu dziecka z pokarmu kobiecego tworzy się HAMLET – kompleks, który uśmierca komórki nowotworowe? Karmienie piersią zmniejsza ryzyko wystąpienia aż czterech nowotworów u kobiet, otyłości matek i dzieci oraz białaczki u dzieci! Tego i wielu, wielu więcej niesamowitych faktów o karmieniu piersią, dowiesz się w sierpniu na… stacjach warszawskiego metra.
Sześć lat temu w metrze warszawskim miała odbyć się wystawa zdjęć mam karmiących piersią. Niestety wydarzenie to zostało odwołane, a matki wyszły na stacje metra, żeby w proteście nakarmić swoje dzieci piersią. W 2017 roku, w czasie Światowego Tygodnia Promocji Karmienia Piersią, czyli od 1 do 7 sierpnia, karmienie piersią wróci do metra w unikalnej kampanii edukacyjnej.
Fundacja Promocji Karmienia Piersią – największa ogólnopolska fundacja zajmująca się upowszechnianiem wiedzy o karmieniu piersią – postanowiła w wyjątkowy sposób przekazać społeczeństwu kilka najważniejszych powodów, dla których karmienie piersią jest ważne dla zdrowia mamy i dziecka.
Światowa Organizacja Zdrowa (WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią do ukończenia przez dziecko 6 miesiąca życia i kontynuowanie karmienia piersią przy jednoczesnym wprowadzaniu produktów uzupełniających do 2 roku życia dziecka, a później tak długo, jak jest to pożądane przez mamę i dziecko. Tymczasem w Polsce po 6 tygodniu życia mniej niż połowa dzieci jest karmionych wyłącznie piersią. Stan ten jest spowodowany m.in. brakiem fachowego wsparcia dedykowanego młodym mamom, brakiem personelu medycznego z wiedzą o laktacji na odpowiednim poziomie oraz powszechną reklamę mleka modyfikowanego. Fundacja Promocji Karmienia Piersią, jako organizacja pozarządowa skupiona głównie na działaniach edukacyjnych i promocyjnych, chce wspierać rodziny, przekazując rzetelne informacje i promując karmienie naturalne.
Spoty informujące o korzyściach płynących z karmienia naturalnego będą wyświetlane na najważniejszych stacjach warszawskiego metra.
Karmienie piersią to naturalny sposób żywienia niemowląt i małych dzieci. Jest zalecane przez grona eksperckie na całym świecie jako optymalny sposób żywienia w początkowym okresie życia dziecka. Niesie ze sobą liczne korzyści zdrowotne dla mam i dzieci, jest ekonomiczne, korzystne z punktu widzenia zdrowia publicznego i ekologiczne. – Mówi Małgorzata Jackowska, Prezeska Fundacji Promocji Karmienia Piersią – Polski system wsparcia dla mam karmiących piersią jest mało skuteczny a wiedza o zaletach karmienia naturalnego i jego fizjologii jest niska, zarówno wśród profesjonalistów, jak i społeczeństwa. Kampania „Karmienie piersią to inwestycja w zdrowie mamy i dziecka” realizowana przez Fundację Promocji Karmienia Piersią organizowana jest w związku ze Światowym Tygodniem Karmienia Piersią. To pierwsza część outdoorowych działań upowszechniających w społeczeństwie wiedzę o karmieniu piersią, które będziemy realizować.
Z pomysłem multimedialnej kampanii edukacyjnej do Fundacji zgłosiła się Karolina Kurzela – właścicielka polskiej marki odzieży do karmienia piersią milk & love. Kilkumiesięczna współpraca Fundacji z Karoliną Kurzelą, wsparcie właściciela tablic zmiennych w metrze warszawskim STRÖER i marki Femaltiker® – sponsora projektu, zaowocowały realizacją pierwszej tego typu kampanii edukacyjnej, która skierowana jest do ogółu społeczeństwa.
Patronat honorowy nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Konsultantów i Doradców Laktacyjnych.
Razem z działaniami w metrze ruszy strona internetowa poświęcona korzyściom z karmienia piersią. Pod adresem www.mleko.fpkp.pl internauci znajdą rozszerzoną wiedzę o korzyściach z karmienia piersią, informacje, gdzie szukać pomocy, oraz bogaty materiał źródłowy.
NAD PROJEKTEM PRACOWAŁY NAJWAŻNIEJSZE PROMOTORKI KARMIENIA PIERSIĄ W POLSCE:
Agata „Hafija” Aleksandrowicz – autorka największego kompendium wiedzy o karmieniu piersią w Polsce: www.hafija.pl, wiceprezeska Fundacji Promocji Karmienia Piersią, redaktor naczelna „Kwartalnika Laktacyjnego”
Małgorzata Jackowska – dietetyk, prezeska Fundacji Promocji Karmienia Piersią, autorka strony o żywieniu dzieci www.malgorzatajackowska.com
Zuzanna Kołacz-Kordzińska – właścicielka Ośrodka Wspierania Rozwoju „Bliżej” w Gdańsku, realizatorka spotkań edukacyjnych w ramach projektu „Macierzyństwo Krok po Kroku”, wiceprezeska Fundacji Promocji Karmienia Piersią
dr n. med. Danuta Kozłowska-Rup – Certyfikowana Doradczyni Laktacyjna, współautorka bloga www.mataja.pl
oraz Karolina Kurzela – właścicielka marki milk & love
Partner projektu | Sponsor projektu | Patronat honorowy |
Będzie nam niezmiernie miło, jeżeli zechcą Państwo udostępnić informację o naszej kampanii w swoich kanałach informacyjnych oraz promować tę cenną ideę karmienia piersią, przekazując swoim czytelnikom informacje o korzyściach z karmienia piersią.
W przypadku pytań pozostaję do dyspozycji i chętnie udzielę wszelkich informacji dotyczących działań, które prowadzi Fundacja Promocji Karmienia Piersią.
Z wyrazami szacunku,
Agata Aleksandrowicz
Rzeczniczka Prasowa Fundacji Promocji Karmienia Piersią
Wiceprezeska Fundacji Promocji Karmienia Piersią
+48 604 436 736
kontakt dla mediów: media@fpkp.pl